Stel cookie voorkeur in

Organisatie

Basisschool ’t Sparrenbos telt bij aanvang van het schooljaar 2016-2017 ongeveer 380 leerlingen, die verdeeld zijn over 15 groepen volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat onze kinderen van dezelfde leeftijd in een groep uniform onderwijs aangeboden krijgen, met dezelfde prestatie-eisen. Gedurende het schooljaar zullen er, voornamelijk in de groepen 1/2 nog kinderen instromen zodra zij 4 jaar worden. Jaarlijks stellen we in maart vast met hoeveel groepen de school in het nieuwe schooljaar kan starten. Dit is mede afhankelijk van het leerlingenaantal op 1 oktober daaraan voorafgaande. Voor de zomervakantie maken we bekend welke leerkrachten de groepen zullen gaan begeleiden.

De groepssamenstelling wordt jaarlijks kritisch bekeken n.a.v. verschillende criteria, in verband met de groepsgrootte, de aard van de groepssamenstelling en het groepsniveau. Ouders worden hiervan tijdig op de hoogte gebracht.

Zowel de onder- als de bovenbouwlocatie is dusdanig ingericht, dat we het onderwijs kleinschalig organiseren met veel mogelijkheden voor samenwerking zowel in kleinere als in grotere groepen. Dit geldt ook voor de speelplaatsen en de plaatsen voor bewegingsonderwijs (eigen speel­zaal en sporthal de Hazelaar). Wij proberen ook steeds te werken met groepsdoorbrekende organisatie bij diverse vak-en vormingsgebieden zoals bij lezen, rekenen en de creatieve vakken.

Onze school heeft een structureel onderwijsaanbod, dat zich richt op het bevorderen van de sociale competenties van leerlingen. Hiervoor gebruiken wij het programma van De Vreedzame School. Wij hebben aandacht voor de samenleving en de diversiteit daarin en proberen de betrokkenheid van leerlingen bij de samenleving te bevorderen.

Onze visie op actief burgerschap en sociale integratie en de manier waarop dit in ons onderwijsaanbod gestalte krijgt sluit aan bij de missie/visie van onze school en bij onze levensbeschouwelijke identiteit.

 

Wat leert uw kind op EC ’t Sparrenbos?

Volgens de wettelijk richtlijnen behoort een kind jaarlijks gemiddeld 930 lesuren te volgen.
Deze lesuren zijn opgesplitst in verschillende vakken:

  • Nederlandse taal
  • Engels, groep 5 t/m 8
  • Schrijven (methodisch)
  • Rekenen / wiskunde
  • Oriëntatie op mens en maatschappij: DaVinci en Vreedzame school
  • Oriëntatie op natuur en techniek: DaVinci
  • Kunstzinnige oriëntatie
  • Bewegingsonderwijs en spel

 

DaVinci werkwijze

Wij werken met de methode DaVinci, een nieuwe werkwijze voor Oriëntatie op Jezelf en de Wereld. Deze methodiek werkt vanuit een geïntegreerd aanbod van verschillende vakgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek, natuur- en scheikunde, verzorging, filosofie en levensbeschouwing.

Belangrijk voor het maken van deze keuze voor DaVinci zijn:                   

  • Hogere Orde denken
  • 21th century Skills
  • Coöperatief werken
  • Mindmappen
  • Het Themawerkstuk en de themamap

Voor ouders/verzorgers is er de mogelijkheid om de thema’s van DaVinci te volgen: www.davincivoorthuis.nl



De Vreedzame School?

De Vreedzame School is geen methode met alleen maar lessen. Er is wel een lessenserie, maar die beschouwen we als een kapstok, waaraan de school houvast heeft en die een zekere mate van continuïteit garandeert. De lessenserie bestaat uit interactieve lessen voor alle groepen rondom het centrale thema: het oplossen van conflicten zonder geweld. Ook sociale vaardigheden die daar een voorwaarde voor zijn, komen aan bod. De lessen worden wekelijks door de groepsleerkrachten gegeven. De inhoud van de lessen van de Vreedzame school:

De lessenserie omvat 6 blokken van elk 6 lessen per leerjaar. In elke groep komen in dezelfde periode, dezelfde onderwerpen aan de orde.

Blok 1:  een positieve klas
Blok 2:  conflicten zelf oplossen
Blok 3:  communicatie
Blok 4:  gevoelens
Blok 5:  mediatie
Blok 6:  anders en toch samen

Daarnaast besteden wij aandacht (periode mei-blok 5) aan burgerschapskunde. Hierin leren kinderen vergadertechnieken. Naar aanleiding van dit blok worden er uit de groepen 5 tot en met 8 kinderen gekozen die een leerlingenraad gaan vormen. De bedoeling hiervan is om ook kinderen een stem te geven binnen de school. Behalve training in conflictoplossingsvaardigheden leren alle betrokkenen in de school op een positieve manier met elkaar om te gaan, doordat de school een hoge standaard neerzet wat betreft het gedrag ten opzichte van elkaar (voorbeeldrol leerkrachten en andere teamleden).

 

Computers en tablets in ons onderwijs

Bij ons op school zijn in iedere groep werkplekken gemaakt, met daarop voldoende computers waarmee kinderen en leerkrachten op het Internet kunnen. De computer met een inter­netaansluiting is een bron van informatie voor zowel leerkrachten als kinderen. Daarnaast zijn we op ’t Sparrenbos in het bezit van tablets in de groepen 4, 5, 6, 7 en 8 en in iedere groep Digiborden waarmee we het onderwijs ondersteunen. Tevens werken wij met een social media en veilig internetprotocol.

 

SchoolBiEB

Wij hebben in beide locaties een schoolbibliotheek van de Stichting Openbare Bibliotheek ’s-Hertogenbosch die o.a. met medewerking van vrijwilligers (ouders) onderhouden wordt. De kinderen lenen boeken die mee naar huis mogen en/of worden gebruikt tijdens de lessen. De schoolBiEB is op verschillende momenten per week geopend.

 

Sparrenpodium

Tenminste tweemaal per jaar laten groepen van EC t Sparrenbos zien wat ze kunnen op ge­bied van dans, toneel, voordracht e.d. ouders, opa’s/oma’s enz. zijn dan van harte welkom. De precieze data per klas kunt u terug vinden op onze jaarkalender op de website.

 

Verkeer


Als Educatief Centrum ’t Sparrenbos willen wij ons sterk maken voor de verkeersveiligheid van uw kind. Daarom staat verkeerseducatie bij ons structureel op het lesprogramma van groep 1 t/m groep 8. Wij nemen deel aan het project “het Brabants Verkeersveiligheid Label (BVL”). Het verkeerslabel hebben we als school in 2013 ontvangen. Wij willen op deze manier laten zien dat Educatief Centrum ’t Sparrenbos aandacht besteedt aan verkeersveiligheid in en rondom de school, en een gedegen aanbod voor verkeerseducatie nastreeft. Het BVL is een waardering voor de geleverde kwaliteitsverbetering op het gebied van verkeersveiligheid. Daarom werken wij op onze school aan kwaliteitsverbetering rondom:

  • de schoolorganisatie;
  • verkeerseducatie in de klas;
  • verkeerseducatieprojecten;
  • praktische verkeerseducatie;
  • een verkeersveilige schoolomgeving en verkeersveilige school-thuisroutes;
  • de betrokkenheid van ouders bij verkeerseducatie.

De kinderen van groep 7 krijgen gewoonlijk in de maand april de gelegenheid om het verkeersdiploma van 3VO te behalen. Dit betreft alleen een theoretisch gedeelte. De school verzorgt daarnaast ook een praktisch verkeersexamen, waaraan eveneens iedereen deelneemt.

 

Cultureel programma

Alle groepen hebben zich aangemeld voor activiteiten uit het cultureel aanbod voor het basisonderwijs van de gemeente 's-Hertogenbosch. De juiste data zijn op dit moment nog niet bekend.



Alle kinderen van de groepen 5 zijn aangemeld voor het project ‘Klas en kunst’. Wanneer onze aanmelding ook daadwerkelijk wordt gehonoreerd, zullen de kinderen uit deze groepen intensief kennismaken met een aantal aspecten van ’Kunst’.



De kinderen zullen bezig zijn met muziekinstrumenten, dansvormen, theateropdrachten en beeldende opdrachten. Er wordt zo aan een attitudevorming gewerkt, hetgeen een basis kan zijn om daarna vrij een keuze te maken voor verdere ontplooiing, ook buitenschools.

Per onderdeel plannen we 4 à 5 bijeenkomsten.

PROVaardig

Wij zijn een samenwerking gestart met PROVaardig, dit is een uniek initiatief ontstaan vanuit Sparrenburg Onderneemt. De initiatiefnemers zijn Paula en Edsard. De stelling van PROVaardig: “Leren doe je het snelst, als je iets leuk vindt!” Kinderen geven aan waar hun interesses liggen en wat ze leuk vinden om meer over te weten te komen. Om de kinderen een reëel beeld te geven wat er allemaal komt kijken bij het door hun gekozen onderwerp, roepen de initiatiefnemers van PROVaardig de hulp in van een leger aan professionals, die uitleg komen geven over hun vak, meehelpen met opdrachten die de kinderen willen uitvoeren. Het doel van PROVaardig is om kinderen, door te laten doen wat ze echt leuk vinden, te laten leren wat er allemaal komt kijken bij een beroep, vak of hobby. Dit kan worden gezien als een soort van voortraject studiekeuze, of verder verdiepen in een hobby.

Sparrenburg Onderneemt is een initiatief uit de wijk Sparrenburg, wat ook meteen het unieke karakter aan PROVaardig geeft. De doelstelling is om met ouders van kinderen, bewoners uit de wijk, vrienden/kennissen/relaties (uit de wijk of verder weg) hier zo goed als mogelijk gestalte aan te geven.

 

 
Sparrenbos is gezond: Beweging

Onze kinderen spelen in de ochtend na de pauzehap vijftien minuten buiten, alle leerkrachten gaan mee naar buiten om te surveilleren. De pauzes zijn verdeeld per leeftijd, om een grote drukte te voorkomen op het schoolplein. In de middag gaan de jongste kinderen ook naar buiten toe. Twee keer per week hebben onze kinderen een gymles: een materialen- en een spelles. De groepen 1/2 maken gebruik van de speelzaal op de onderbouw, de groepen 3 t/m 8 hebben gymnastiek in de sporthal ‘De Hazelaar’. Op ‘t Sparrenbos worden de gymlessen verzorgd door Renske, onze vakdocent voor gymnastiek. Belangrijk om te weten:

Meebrengen: Gymkleding en gymnastiekschoenen speciaal voor binnen (geen zwarte zolen).
Gymtijden:     Groep 3: tot carnaval alleen op dinsdag, na carnaval ook op donderdag
                         Groep 4 tot en met 8: dinsdag en donderdag

Het niet deelnemen aan gymlessen is alleen dan mogelijk, wanneer er een gegronde reden voor is. Even een briefje voorkomt vaak veel problemen. Als de gymtijd van de groep van uw kind aan het eind van de schooltijd is gepland, dan kan uw kind iets later thuiskomen. Tevens hebben wij in een dergelijke situatie de afspraak voor wat betreft het naar huis gaan, komend van de sporthal. De groepen 3 en 4 lopen met de leerkracht samen terug tot de ‘driesprong’ nabij locatie bovenbouw of tot de onderbouwlocatie. Vindt u als ouder, dat uw kind best al na de oversteek van de T.M. Kortenhorstlaan alleen naar huis kan, laat het dan even aan de leerkracht weten. De kinderen van de groepen 5 t/m 8 mogen na het oversteken van de Kortenhorstlaan hun eigen weg (naar huis) gaan. Dit geldt dus alleen voor die groepen die gymles hebben aan het eind van de schooltijd.

 
Sparrenbos is gezond: Gezonde Voeding

N.a.v. gesprekken met GGD, team, leerlingenraad, klankbordgroep, medezeggenschapsraad en ervaringen van andere scholen, komen wij tot de volgende afspraken:

  • Voorlichting via een lespakket
  • Voorlichting door “te visualiseren”
  • voorlichting / advies ouders via o.a. nieuwsbrief / email / thema-avonden
  • jeugdtandzorg / centrum voor tandzorg verzorgen workshops

Pauzemoment rond 10.00u:

  • alleen groente en fruit.
  • beker/bidon is verplicht, met voorkeur voor water.
  • Er is altijd fruit aanwezig op ons kindcentrum.
  • Er is ruimte om individuele afspraken te maken bij een allergie, dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging.
  • Mocht u vragen of zorgen hebben betreft deze keuze, dan horen wij het graag.

Traktatie van leerlingen:

  • Wij adviseren om de traktatie zo gezond mogelijk te houden.
  • Minder geschikte traktaties worden mee naar huis gegeven, bijvoorbeeld lolly’s.

Het goede voorbeeld:

  • Kinderen kijken ook naar wat hun leerkrachten eten. Het zou gek zijn als leerkrachten een snoepreep nemen als pauzehap terwijl de kinderen een stuk fruit eten. Dus voor de medewerkers van EC ’t Sparrenbos geldt ook: alleen fruit/groente en water, thee of koffie bij het pauzemoment.
  • Snoep(potten) uit de klassen.

Toezicht op beleid:

  • Bij niet toegestane pauzehap gaat er een standaardbriefje mee naar huis met uitleg voor de ouders. School zorgt eenmalig voor vervangende pauzehap.
  • Als het standaardbriefje niet voldoende verbetering oplevert, gaat de leerkracht in gesprek met de ouders.
  • Als daarna nog geen verbetering zichtbaar is, dan gaat het managementteam in gesprek met de ouders.